Wakacje nad Bałykiem • Łeba po sezonie.

Łeba jest wielkim fenomenem. Z jednej strony to miejscowość bardzo komercyjna, w której na pewno mieszczuchom podczas wakacji niczego nie zabraknie. Mnóstwo tu sklepów, straganów, atrakcji w razie niepogody czynnych nawet po sezonie. Nawet bałabym się sprawdzać ile ich jest u jego szczytu. Z drugiej okolice należą do najdzikszych i najpiękniejszych w Polsce. Słowiński Park Narodowy, rezerwat biosfery UNESCO, liczne obszary Natura 2000. Jeziora Łebsko i Sarbsko. Łąki, pola, lasy. Żal tu nie zawitać przynajmniej raz w życiu.

Łeba

Łeba.

Dla lubiąc ciszę i spokój to pewnie nie będzie najlepsza opcja, ale przecież nie każdy szuka miejsc do medytacji. My mamy też opcję pośrednią. Nie zatrzymaliśmy się w samej Łebie, tylko w pobliskim Nowęcinie, w Apartamentach Pogodna. Łeba i morze były na wyciągnięcie ręki, a popołudniami mogliśmy obserwować sarny na łące z okna domku.

Łeba wciśnięta jest między dwie mierzeje. Teren Pomorza Środkowego zwrócony jest wodą w dwie strony – morza i przybrzeżnych jezior. Na zachód swoje podwoje otwiera Słowiński Park Narodowy – jeziora Łebsko i Gardno, ruchomy wydmy, Kluki ze wspaniałym muzeum wsi słowińskiej. Wschód to dzikie tereny jeziora Sarbsko, rezerwat przyrody Mierzeja Sarbska, latarnia Stilo, i nawet opcja na mega posiłek w restauracji Ewa zaprasza w Sasinie. Dla nas właśnie największa siła Łeby jest w okolicy.

Sama Łeba to ogrom możliwości, również po sezonie. Obiektem szalenie ciekawym jest Muzeum Bursztynu. My odwiedziliśmy w ostatnim czasie to gdańskie, jednak tam mieliśmy mały schodowy nadmiar i ciężko były wejść w temat. W Łebie zostaliśmy oprowadzeni i przewodnik opowiedział nam nie tylko skład, historię i powstawanie, ale również zasypał ciekawostkami i odpowiedział na wszystkie pytania. Z czterech sal, w dwóch zorganizowany został pradawny bursztynowy las.

Łeba

Drugim muzeum czynnym przez cały rok jest Muzeum Motyli. Ta przyrodnicza placówka gromadzi ponad 4000 spreparowanych owadów z całego świata. Tu wiadomo, kto jest grupą docelową. Dzieci czują się świetnie – jest nawet kino z puszczoną Pszczółką Mają dla najmłodszych, są przyrodnicze filmy dla starszaków szukając specjalistycznej wiedzy. Bazar z tandetnymi pamiątkami na wejściu mógłby być mniejszy, lub z większą selekcją możliwości.

Obowiązkowo warto przejść się do portu na rzece Łebie. Nam się trafiła lekka cofka i silny wiatr od morza. Ale było bardzo malowniczo. Po sezonie czynna jest przynajmniej jedna restauracja – zjedliśmy w Hono tu na rynku. Nie ma szału, dlatego nie pojawi się osobna recenzja. Twardo wyznajemy zasadę, iż poleceń doczekują się tylko najlepsi.

Wybrzeżem województwa pomorskiego idziemy we współpracy z PROT. Zajrzyjcie do innych naszych pomorskich tekstów, tu mamy dobre spanie, a tu dobre jedzenie.